Programma 11 | bedragen x €1.000 | ||||
Begroting voor wijziging 2016 | Begroting na wijziging 2016 | Rekening | % | Verschil | |
Baten | 20.591 | 20.364 | 21.343 | 105% | 979 |
Lasten | 46.492 | 41.843 | 42.672 | 102% | -829 |
Saldo baten en lasten | -25.902 | -21.479 | -21.329 | 99% | 150 |
Onttrekkingen aan reserves (baten) | 5.470 | 1.666 | 1.481 | 89% | -185 |
Toevoegingen aan reserves (lasten) | -1.406 | 27 | 0% | 27 | |
Saldo verrekening met reserves | 6.876 | 1.639 | 1.481 | 90% | -158 |
Totaal resultaat programma 11 | -19.026 | -19.841 | -19.849 | 100% | -8 |
---|
- Op het beheer van de openbare ruimte zijn € 0,7 miljoen meer baten en € 0,3 miljoen minder lasten gerealiseerd
Dit wordt veroorzaakt door verschillende componenten. Denk hierbij aan onder andere een toename van de legesontvangsten, extra kosten vanwege een calamiteit (verzakking in de Roermondseweg) en wegwerken van achterstanden in het beheer en onderhoud van openbaar groen.
- Service openbare ruimte € 0,2 miljoen voordelig
Zoals vermeld in de FinRap zijn we incidenteel terughoudend geweest in het vervangen en repareren van objecten in de openbare ruimte wat heeft geleid tot een voordeel van € 0,2 miljoen.
- Beheer en onderhoud gemeentelijk vastgoed € 0,3 miljoen meer baten (conform FinRap) en € 0,5 miljoen hogere lasten (deels reeds in de FinRap gemeld)
De inkomsten uit huren en pachten waren hoger dan begroot (€0,2 miljoen). Daarnaast zijn inkomsten uit de verkoop van reststroken gerealiseerd welke niet zijn begroot. (€ 0,1 miljoen). In de prognose van de FinRap 2016 was hier reeds rekening mee gehouden.
Hogere uitgaven worden veroorzaakt door onder andere extra afschrijvingen op het vastgoed geweest vanwege het opschonen van de staat van activa, hogere energielasten en belasting van gemeentelijk vastgoed. Deels zijn de hogere uitgaven reeds in de FinRap 2016 gemeld. Het gaat dan bijvoorbeeld om het correctief onderhoud op kunst in de openbare ruimte.
bedragen x €1.000 | |||||||||||
Naam reserve | Begroting 2016 na wijz. | Rekening 2016 | Verschil | ||||||||
Onttrekking | Toevoeging | Resultaat | Onttrekking | Toevoeging | Resultaat | Onttrekking | Toevoeging | Resultaat | |||
Res. Kapitaallasten Stadskant. | 175 | 175 | 175 | 175 | |||||||
Res. Cum.afschrijving activa | 38 | 38 | 38 | 38 | |||||||
Egal.res. Afvalstoffenheffing | 1.275 | 1.275 | 1.136 | 1.136 | -139 | -139 | |||||
Egal.res. Openbare Verlichting | 178 | 27 | 150 | 131 | 131 | -46 | 27 | -19 | |||
Programma 11 | 1.666 | 27 | 1.639 | 1.481 | 1.481 | -185 | 27 | -158 |
De lagere onttrekking aan de egalisatiereserve Afvalstoffenheffing is direct gevolg van het resultaat op het product afvalstoffenheffing. Dit betreft een gesloten circuit.
De lagere onttrekking aan de reserve Openbare Verlichting is het gevolg van het raadsbesluit tot instelling van deze egalisatiereserve. Conform raadsbesluit worden de voor- en nadelen op het product Openbare Verlichting geëgaliseerd via deze reserve.